Skillnaden mellan Sverige och Cypern

Jag har nu bott här på Cypern i ca 2månaders tid... Guu så fort tiden går. Helt sinnes, som Alma skulle säga. 
Så jag tänkte att vi skulle dra upp lite skillnader mellan Sverige och Cypern som ni önskat!


1. Det är vänster trafik, något som i början var jätte förvirrande.. men som numera känns riktigt normalt. Vadå högertrafik...  that's weird ;)

2. Den Grek-Cypriotiska kulturen. De är trevliga och hälsar. De gör allt för att man ska känna sig som hemma! De anstränger sig för att lära sig svenska ord. (Vår taxi chaufför spelar svensk musik när vi åker med honom ;) De hjälper varandra och gör det de kan för andra. Jag skulle säga att de är ett väldigt glatt och hjälpsamt folk. Fast när de är arga, då hörs det och syns det på långa vägar ;) 

Just här på den Grekiska sidan är de extra snälla och goa mot oss turister. Jag tror det är därför Cypern blivit kännt som en av de bästa semestersällerna såhär under sommartid. Det är ju otroligt vackert, varm och härligt här.. men kulturen ger verkligen det där lilla extra till ens helhetsintryck. Anledningen till att de är så trevliga mot oss turister, (om man jämnför med många andra länder) är att vi står för ca 60% av deras inkomst i landet. Förstår ni hur beroende de är av oss?

3. Maten! Den är jättegod... men är man född och uppvuxen med Svensk mat så är det fasen inget som slår det. Köttbullar, potatismos och riktig enkel men god mat u just gotta love it. Men jag är helt övertygad om att jag kommer bli besviken varje gång jag är bakis i Sverige och inte kan få tag på deras goda Gyros med pommes och tsatsiki i. Det jag har upptäckt här är dock att precis som vi använder salt till typ allt här, så använder de koriander istället... man blir måttligt trött!



4. Tiggare, de finns inga! alltså... detta är något jag funderat på själv faktiskt. För en stor del av befolkningen här är arbetslösa och har det ganska dåligt ställt ekonomiskt. Det beror på att när Grekland fick ekonomiska problem så drabbade detta även Cypern då de är lite som ett lillasysterland till Grekland. Alltså står många butiker och lokaler tomma här för att de har varit tvunga att lägga ner sin verksamhet. Trots detta har jag aldrig sett en tiggare.. och då har jag varit på många ställen här på Cypern. 


 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0